8.0 Testbevindingen gebruikerstests

e-ABS 8.0 Testbevindingen tijdens gebruikerstests
Oplossingen voor bepaalde situaties / bekende fouten
ALGEMEEN
Situatie: Foutmelding over Syncfusion Essential Studio
Na inloggen krijg je onderstaande melding bovenin je scherm
Oplossing
F5 (scherm verversen).
De melding zal verdwijnen en je kan verder werken. NB Klik dus niet op de link 'Claim your free account'.
Tip: Nóg beter werkt Ctrl+F5. Je leegt de cache van je browser én je je scherm wordt ververst..
=> We zijn er mee bezig om ervoor te zorgen dat deze melding straks in productie helemaal niet verschijnt. Hiervoor loopt melding 26166.
Situatie: Gegevens zijn weg na heen en weer klikken in wizard
Wanneer je in een wizard vanuit bijvoorbeeld stap 2 van de wizard met Vorige teruggaat naar stap 1 van de wizard en daarna weer met Volgende in stap 2 komt, kan het zijn dat de eerder ingevulde gegevens in stap 2 niet zijn opgeslagen. Dit is onhandig / vervelend.
=> Hiervoor loopt melding 26175. Dit zal niet opgelost zijn vóórdat 8.0 wordt opgeleverd naar productie. We gaan dit hierna oppakken.
Situatie: Inlogmethode Azure komt altijd in taken/meldingen scherm - (grotendeels) Opgelost
Per gebruiker kan worden ingesteld wat jouw startscherm is in e-ABS: Polisdossier zoeken / Schadedossier zoeken / Taken-meldingen scherm / Boekingen.
Wanneer voor jouw organisatie inlogmethode Azure staat ingesteld, kom je altijd in het taken/meldingen scherm terecht, ook als je startscherm anders staat ingesteld.
Wanneer je vanuit een deeplink (bijvoorbeeld vanuit e-mail of MIS) naar e-ABS gaat en je bent nog niet ingelogd in e-ABS kom je in het taken/meldingen scherm en niet op de pagina waar de deeplink naar verwijst.
=> Hiervoor loopt melding 26202. Dit is opgelost vanaf versie 8.0.0.161. Dit kan vanaf 21 juni worden hertest op de GAT omgeving.
Gebruik je een gekopieerde URL vanuit 8.0 (en je was nog niet ingelogd) dan komt je nog wel eerst in het in het taken/meldingenscherm scherm en niet gelijk in het betreffende dossier. Klik dan nog een keer op de link en dan kom je wel in het betreffende dossier.
Dit zal opgelost worden in een volgende release.
ALGEMEEN-DOCUMENTEN
Situatie: openen of downloaden van bestand werkt niet - Opgelost
Wanneer je een bestand aanklikt wat al aanwezig was in een dossier (dus niet een bestand wat net is geupload) om het te openen/downloaden gebeurt er niets.
Verklaring / Oplossing
Bij het kopiëren van de PROD database naar de GAT omgeving worden -om de tijd van het overzetten van de database te verkleinen- alleen de achterliggende bestanden meegenomen als ze niet ouder dan 130 dagen zijn (op het moment van overzetten van de database). De bestanden binnen deze periode zijn vervangen door een pdf document met alleen een x links bovenin. De overige bestanden zijn helemaal niet aanwezig op de GAT omgeving en kunnen daarom niet worden geopend.
=> Dit was fout. In versie 8.0.0.143 is dit opgelost (en kan worden hertest). Bij het aanklikken van een dergelijk bestand zie je een melding dat het bestand niet kan worden geopend omdat het niet aanwezig is in de database. Hiervoor loopt melding 26153.
Situatie: bij uploaden van een bestand kan omschrijving niet worden ingevuld - Opgelost
Bij het uploaden van een bestand kan de omschrijving niet worden ingevuld en/of is de knop [Uploaden] niet beschikbaar.
Oorzaak
Dit blijkt voor te komen wanneer de Bestandsnaam langer is dan de kolombreedte (en dus zoals in bovenstaand voorbeeld op 2 regels staat weergegeven). In dat geval kan in het veld 'Onderwerp' de omschrijving niet worden ingevuld en is de knop Uploaden niet beschikbaar.
=> Deze fout wordt opgelost. Hiervoor loopt (hoofd)melding 26179.In versie 8.0.0145 (geïnstalleerd 28/4/25) is dit opgelost en kan worden hertest.
ALGEMEEN-COMPLIANCY
Situatie: Sorteren door klikken op een kolom werkt niet in het Compliancy scherm - Opgelost
Wanneer je vanuit een polis- of schadedossier onder 'Overzichten' doorklikt op 'Compliancy' en er worden meerdere gekoppelde onderzoeken weergegeven kan je op een kolomtitel klikken om de weergegeven zoekresultaten op- of aflopend te sorteren.
Wanneer je nu op een kolomtitel klikt blijft de spinner lopen.
=> Dit is een fout en zal worden opgelost. Hiervoor loopt melding 26673.Dit is opgelost vanaf versie 8.0.0.160. Dit kan vanaf 15 juni worden hertest op de GAT omgeving.
Situatie: Vermelding van aantal zoekresultaten in Compliancy scherm mist - Opgelost
Wanneer er in meerdere onderzoeken gekoppeld zijn in een polisdossier zie je in het 'Compliancy' scherm onderin het aantal staan. Dat mist in 8.0.
=> Hiervoor loopt (o.a.) melding 26659 .Dit is opgelost vanaf versie 8.0.0.164. Dit kan vanaf 25 juni worden hertest op de GAT omgeving.
ALGEMEEN-TAKEN/MELDINGEN
Situatie: Sortering taken/meldingen op kolom Dossier blijft niet actief wanneer wordt doorgeklikt naar een dossier - Opgelost
Taken/meldingen sorteren op kolom Dossier
Vanuit een taak een dossier aanklikken
Teruggaan naar Taken/meldingen.
Verwacht: (werking oude GUI) taken/meldingen staan nog gesorteerd op kolom Dossier
Actueel: (werking 8.0) taken/melding staan niet meer gesorteerd op kolom Dossier.
=> Hiervoor loopt (hoofd)melding 26697. Dit is opgelost vanaf versie 8.0.0.164. Dit kan vanaf 25 juni worden hertest op de GAT omgeving.
Situatie: Kolombreedtes (kunnen verspringen) wanneer in taken/meldingen scherm een andere inbox (Meldingen van) wordt gekozen - Opgelost
Wanneer in taken/meldingen scherm eerst het zoekresultaat wordt getoond van 'Meldingen van' waarde X en daarna bij 'Meldingen van' een andere waard uit de dropdown wordt gekozen kan het zo zijn dat de in de weergave van het zoekresultaat de kolombreedte verspringen.
Bij iedere keer dat het zoekresultaat opnieuw moet worden gekozen (wanneer een andere 'inbox' wordt gekozen of als er wordt gesorteerd op een kolom), wordt de linkerkolom (met selectievakjes) steeds smaller.
=> Dit is niet de bedoeling. Hiervoor lopen meldingen 26654 en 26724. Dit is opgelost vanaf versie 8.0.0.160. Dit kan vanaf 17 juni worden hertest op de GAT omgeving.
Situatie: Sorteren in taken/meldingen scherm op kolom 'Module' resulteert in foutmelding - Opgelost
Wanneer in het zoekresultaat in het taken/meldingenscherm op de kolomtitel 'Module' wordt geklikt (om de zoekresultaten te sorteren op de waardes in deze kolom), resulteert dit in een foutmelding
=> Dit is fout. Hiervoor loopt melding 26725. In versie 8.0.0.155 is dit opgelost. Kan vanaf 10/6 worden hertest op GAT omgeving).
POLISSEN
Situatie: openen Sanctie onderzoek en iDOS objectlijst werkt niet - Opgelost
Wanneer je bij een dossier in de GAT omgeving van e-ABS de link naar het Sanctieonderzoek aanklikt gebeurt er niets. Het onderzoek wordt dus niet geopend.
Wanneer je vanuit een polisdossier (polisversie, reactie of overig document) de link naar een iDOSplatform objectlijst aanklikt, wordt wel het inlogscherm voor iDOS getoond, maar dat is de OPL omgeving. Daar is de betreffende objectlijst niet in te vinden.
Verklaring / Oplossing
Het kopiëren van de e-ABS PROD database naar de GAT omgeving wordt alleen uitgevoerd voor e-ABS data. Voor het Sanctieplatform en iDOSplatform geldt niet dat er een volledige kopie van de productiedata naar de GAT omgeving wordt gemaakt. Er is wel een GAT omgeving voor het Sanctieplatform (voor iDOSplatform is er nu nog geen GAT omgeving), maar die wordt gevuld met eigen testdata van de organisaties die hiermee testen.
=> Het is de bedoeling dat het aanklikken van de link naar een onderzoek resulteert in een duidelijke (fout)melding dat het onderzoek niet kan worden gevonden. Hiervoor loopt (hoofd)melding 26159. Dit is opgelost vanaf versie 8.0.0.160. Dit kan vanaf 17 juni worden hertest op de GAT omgeving.
Wanneer je Sanctieplatform onderzoek in de Sanctieplatform GAT omgeving hebt, kan je dat onderzoek wel koppelen aan een e-ABS plaatsing in de GAT omgeving. Daarna kan dat onderzoek wel worden geopend door op de link in e-ABS te klikken. Hetzelfde geldt ook voor een iDOSplatform objectlijst in de OPL omgeving.
SCHADE
Situatie (Expert): Pop-up (met titel schadedossier, witte letters op zwarte achtergrond) blijft in beeld - Opgelost
- Zoeken naar schadedossier
- In het zoekresultaat de titel van het schadedossier aanklikken (de pop-up wordt al getoond)
- In het schadedossier blijft de zwarte pop-up actief in beeld.
=> Dit is fout. Hiervoor loopt melding 26711. Dit is opgelost vanaf versie 8.0.0.162. Dit kan vanaf 21 juni worden hertest op de GAT omgeving.
BOEKINGEN
Situatie: openen boeking (+) werkt niet - Opgelost
Wanneer je vanuit een polisdossier in het scherm met boekingen op het plusje (+) klikt voor een boeking om de details van die boeking te bekijken, worden de boekingsdetails niet getoond.
=> Dit was fout. In versie 8.0.0143 (geïnstalleerd 18/4/25) is dit opgelost en kan worden hertest.
Hiervoor loopt (hoofd)melding 26168.
Situatie: optie 'Alle' is niet aanwezig om vanuit polisdossier boekingen van alle boekjaren te bekijken - Opgelost
Wanneer je vanuit een polisdossier onder 'Overzichten' doorklikt op 'Boekingen' om de boekingen die op dat dossier gedaan zijn te bekijken kan je met de dropdown selecteren voor welk jaar je de boekingen wilt zien. In deze dropdown mist de optie 'Alle' (om alle boekingen op dat dossier te zien).
=> Dit is een fout en zal worden opgelost. Hiervoor loopt melding 26188. In versie 8.0.0.147 is dit opgelost. Kan vanaf 10/6 worden hertest op GAT omgeving.
Situatie: Niet mogelijk om alle regels te selecteren in Template/Aanlevering scherm - Opgelost
Het Template/Aanlevering scherm in 8.0 toont 40 zoekresultaten per scherm. Voorheen werden alle zoekresultaten in 1 scherm getoond. Er kunnen daardoor maar 40 regels geselecteerd worden voor het aanmaken van het xls/xml bestand.
=> Dit is een fout en zal worden opgelost. Hiervoor loopt melding 26984. In versie 8.0.0.162 is dit opgelost. Kan vanaf 21/6 worden hertest op GAT omgeving.
NB Er is nu een knop 'Selecteer Alle' waarmee alle aanleveringen over de pagina's geselecteerd kunnen worden.
BEHEER
Situatie: Door te klikken op 'overbodig' sorteer symbool loopt scherm vast - Opgelost
In het Profiel scherm is rechts in de kolom 'Actie' een driehoekje met een 1 erachter zichtbaar. Dat hoort daar niet. Wanneer je hierop klikt, loopt daarna je scherm vast.
=> Dit is een fout en zal worden opgelost. Hiervoor loopt melding 26984. In versie 8.0.0.161 is dit opgelost. Kan vanaf 21/6 worden hertest op GAT omgeving).
Situatie: Dropdown bij collectief aanpassen Eigenaarschap is beperkter
De dropdown in scherm waarmee dossiers kunnen worden gezocht om collectief het eigenaarschap van aan te passen is in 8.0 beperkter dan in 7.13. De dropdown is nu gelijk aan die in het zoekscherm voor polis- resp. schadedossiers. Er wordt aangegeven dat het zoekcriterium poolnummer gemist wordt.
=> Hiervoor loopt melding 26991. Dit zal naar verwachting worden aangepast in release 8.1 (oplevering september 2025).
Aandachtspunten bij testen
- Afsluiten tabblad met kruisje dat verschijnt in de naam van het tabblad als met de cursor daar naartoe wordt gegaan. (i.p.v. rechtsboven aan tabbladscherm)
- Actielinks worden alleen links op het scherm getoond onder menuonderdeel Acties, niet meer gedeeltelijk links en gedeeltelijk rechtsonder.
- Actielinks worden alleen getoond indien deze voor de gebruiker beschikbaar zijn. Indien geen actielinks beschikbaar zijn voor de gebruiker, dan wordt menuonderdeel Acties niet getoond.
- Actielinks worden getoond zonder onderstreping (i.p.v. voorheen mèt onderstreping)
- In listboxes verschijnt optie Alle weer als een eerder gekozen waarde wordt verwijderd door te klikken op het kruisje dat achter de gekozen waarde verschijnt bij mouse over.
- Sortering van zoekresultaten is voortaan op alle schermen alfabetisch, hoofdletters gaan daarbij vóór kleine letters.
- Verplichte velden worden aangeduid met een * (zwarte asterisk) in plaats van een *(rode asterisk).
NB dit is vanaf verzie 8.0.0.145 aangepast (weer een *) - Wanneer een zojuist uitgevoerde actie niet direct terug te zien is in het dossier dat onder 'Dossiers' openstaat, gebruik dan F5 (scherm verversen) of het
refresh icoontje in je browser. Zo wordt de weergave van het dossier geupdate.
- Het zoekresultaat in het scherm Template boeking-Aanlevering (onder Dossiers) wordt nu gepagineerd weergegeven (40 resultaten per pagina). Om alle records over de verschillende pagina's te kunnen selecteren is de knop 'Selecteer alle' onderaan toegevoegd.